Stavanger – storbyen og øyriket
En god oppvekst for barn og unge
Det skal være godt å vokse opp i Stavanger. Barnehager, skoler og oppveksttilbud skal gi barn og unge gode opplevelser og et godt utgangspunkt for å mestre tilværelsen i et samfunn i rask endring. I nye Stavanger kommune vil oppveksttjenestene fortsatt finnes i nærmiljøet.
Ikke alle barn får muligheten til å delta i fritidsaktiviteter og i fellesskap med andre barn utenom barnehage- og skoletid. For noen barn kan foresattes økonomi og andre praktiske utfordringer i familien være til hinder for deltakelse. Arbeidet for å utjevne sosiale ulikheter skal fortsatt prioriteres høyt.
Leve HELE LIVET og velferdsteknologi
Innbyggere som på grunn av alder eller sykdom har funksjoner som svikter, skal få hjelp til å klare seg selv og mestre hverdagen sin best mulig. Leve HELE LIVET-satsingen har derfor mange tiltak for å bygge under egenmestringstanken. Satsingen utvides til mennesker med funksjonshemninger og mennesker som har utfordringer innen rus og psykisk helse. Kompetanseheving, holdningsendring og kontinuerlig evaluering av tiltakene er avgjørende for å lykkes med Leve HELE LIVET. I tillegg satser Stavanger kommune på nye og varierte boligløsninger som sammen med ny teknologi og støtte kan gjøre innbyggerne i stand til å klare seg selv lenger.
En klimavennlig og attraktiv by
Stavanger må ta sin del av de nasjonale forpliktelsene til reduksjon i klimagassutslipp og bidra til et lavutslippssamfunn. God areal- og transportplanlegging skal tilrettelegge for en byutvikling med miljøvennlig transport og reduksjon i klimagassutslipp fra fossil energi. I planperioden vil flere av de store prosjektene i bymiljøpakken være under arbeid. I rådmannens forslag til investeringsbudsjett er det foreslått om lag kr 545 mill. til ulike miljø- og klimatiltak.
Økning i driften
Rådmannens forslag til driftsbudsjett i planperioden handler i stor grad om videreføring av gjeldende handlings- og økonomiplan. Samlet sett innebærer budsjettforslaget en netto økning på kr 277 mill. (3,7 %) for tjenesteområdene. Helårsvirkningen av lønnsoppgjør 2019 utgjør kr 213 mill. Korrigert for dette er netto endring på tjenesteområdene kr 65 mill. i 2020. Økningen gjelder blant annet barnehage, skole, avlastning og heldøgns omsorg.
Høyt investeringsnivå
Investeringsnivået for kommunen ligger fortsatt høyt med kr 6,6 mrd. i planperioden. Hovedprioriteringene er bygging og rehabilitering av skoler, barnehager, bofellesskap, brannstasjoner og administrasjonsbygg. Anskaffelser og utvikling av eiendommer, rehabilitering og oppføring av nye park- og idrettsanlegg er også prioriterte investeringer i denne planperioden. Rådmannen vurderer investeringsnivået i slutten av planperioden for høyt i forhold til hva kommunen kan bære på lang sikt. Økning av gjeld og kapitalutgifter, og ikke minst økning i driftsutgiftene på grunn av utvidet tjenestetilbud, vil redusere det økonomiske handlingsrommet i årene framover. Investeringsnivået stiller større krav til overskudd i den ordinære driften for å få til nødvendige overføringer fra drift til investering.
Egenfinansieringen av kommunekassens investeringer er gjennomsnittlig 42 % i fireårsperioden og dette er under det langsiktige målet på minst 50 %. Gjeldsgraden for konsernet øker fra 71,4 % i 2020 til 90,4 % i 2023.
Svakt netto driftsresultat
Det legges opp til et netto driftsresultat på 0,8 % i 2020 og dette faller til 0,1 % i 2023. Et langsiktig mål om et netto driftsresultat på 2 %, jf. fellesnemndas vedtak i sak 43/19, har ikke vært mulig å få til i denne handlingsperioden. Dette vil kreve betydelige grep om en skal nå.
Gode velferdstjenester må videreutvikles for å møte framtidens utfordringer
Sammenligninger med andre kommuner, viser at Stavanger leverer gode tjenester til innbyggerne innenfor de aller fleste tjenesteområdene. Dette gjør at Stavanger kommune har et handlingsrom for å ta nye grep, men dette krever målrettet arbeid og prioriteringer over tid – av politikere, ledere og medarbeidere. Det er behov for gode omstillingsprosesser for å oppnå et lavere kostnadsnivå og samtidig opprettholde eller forbedre kvaliteten i tjenestetilbudet til innbyggerne. For å lykkes med det, kreves det systematisk og kunnskapsbasert omstillingsarbeid i alle sektorer og på alle nivå, og ikke minst et stødig, modig og godt lederskap både politisk og administrativt.
Stavanger 25. oktober 2019
Per Kristian Vareide
rådmann