15.1 Forslag til endringer 2020
Rådmannen foreslår følgende endringer i avgifter, gebyrer og egenbetalinger i 2020:
- Vanngebyr foreslås økt med 20 % mens avløpsgebyrene foreslås økt med 10 % i 2020.
- Satser for renovasjonsgebyr foreslås økt med 3,0 %. Det foreslås et nytt gebyrregulativ for hytte-/ fritidseiendommer i 2020.
- Billettpriser i svømmehallene foreslås å holde uendret i 2020.
- Feieavgiften foreslås økt til kr 300 i 2020.
- Maksimalsatsen for barns opphold i barnehage blir fastsatt i Stortingets budsjettvedtak i desember. Egenbetalingssats for barns opphold i barnehager i 2020 for en 100 % plass er prisjustert til kr 3 135 per måned. Dette er justert i tråd med forslag til statsbudsjett 2020.
- Betalingssats for skolefritidsordningen foreslås økt med 3,1 % fra høsten 2020. Dette gir en økning på kr 93 per måned til kr 3 104 for 100 % plass og kr 64 per måned til kr 2 136 for 60 % plass fra 1. august 2020.
- Betalingssatsene for Fiks Ferigge Ferie (FFF) foreslås å holdes uendret i 2020.
- Egenandel døgnpris K46 2.etg foreslås økt med 3,1 % til kr 315.
- Elevkontingent for Stavanger Kulturskole foreslås økt med i gjennomsnitt 2,3 % per semester med virkning fra 1. januar 2020.
- Maksimal egenandel for langtidsopphold sykehjem foreslås økt med 3,1 % til kr 70 319 per måned.
- Maksimal egenandel for aldershjem foreslås økt med 3,1 % til kr 44 730 per måned.
- Betaling for korttidsopphold på institusjon er justert fra kr 165 til kr 170 i tråd med forslag til statsbudsjett 2020. Timepris for praktisk bistand i hjemmet foreslås økt med 3,1 % til kr 479.
- Abonnementsavgift for trygghetsalarm foreslås økt med 3,1 % fra 1. januar 2020.
- Egenandel ved Lagård dag- og nattlosji foreslås økt med 3,1% til kr 308 per døgn.
- Betaling for måltider til dagsenterbrukere foreslås økt med 3,1 % sammenlignet med 2019. Prisene vil da bli kr 53 for dagsenterbrukere med nettoinntekt under 2G og kr 95 for dagsenterbrukere med nettoinntekt over 2G.
- Rådmannen foreslår ingen endring av gebyret for startlån.
- Gebyrregulativ for forvaltningsoppgaver etter Matrikkelloven foreslås økt i snitt med 3 %.
- Gebyrregulativ for byggesaksbehandling foreslås økt i snitt med 3 %.
- Gebyrregulativ for behandling av private reguleringsplaner, samt søknader om deling foreslås økt med 3 %.
- Rådmannen foreslår økt festeavgift for urne- og kistegraver til kr 250 for 2020.
- Eiendomsskatt foreslås videreført i 2020 med dagens regler for utskriving av eiendomsskatt for de fire ulike eiendomsskatteregimene, forutsatt at foreliggende forslag til endret lovverk blir vedtatt i Stortinget.
- Rådmannen foreslår ingen endring av piggdekkgebyret.
- Rådmannen foreslår å øke satsene med 3,1 % på vaksinasjonsgebyr ved utenlandsreise.
15.2 Vann- og avløpsgebyrer
I selvkostbudsjettet for vann og avløp 2020 er det lagt til grunn at gebyrene for vann økes med 20 % og avløp økes med 10 %. Dekningsgraden i rådmannens forslag for 2020 er for vannverket 101,7 %, for avløpsverket er den 101 % og for slam er den på 100%. For hele fireårsperioden er det lagt opp til en gjennomsnittlig dekningsgrad på 99,6 %, 99,5 % og 100 % for hhv vann, avløp og slam.
15.2.1 Generelt om vann- og avløpsgebyrene
Gebyrene i selvkostområdet baseres på at inntektene for henholdsvis vann- og avløpsverket samt slam ikke skal overskride gebyrgrunnlaget.
Gebyrgrunnlaget består av utgifter til:
- Administrasjon
- Drift og vedlikehold
- Betjening av investert kapital
- Betaling til IVAR for vann- og avløpstjenester
Selvkostberegningene gjøres etter reglene i kommunaldepartementets rundskriv om selvkostberegninger i kommunene.
For størstedelene av VA- anleggene legges det til grunn en avskrivningstid på 40 år. Avskrivning er lineær.
Rentene på restkapitalen er den samme som 5-årig swap rente + 0,5 %. For inntektsåret 2020 er denne renten 2,7 % (2,2 % + 0,5 %).
15.2.2 Gebyrgrunnlag vann og avløp
Gebyrgrunnlaget fremgår av budsjettet:
Vannverket – ansvar 602
- Funksjon 340; produksjon av vann. Det vil si kjøp av vann fra IVAR.
- Funksjon 345; Distribusjon av vann
Avløpsverket – ansvar 603
- Funksjon 350; avløpsrensing. Det vil si leveranse av avløpsvann til IVAR.
- Funksjon 353; avløpsanlegg, innsamling av avløpsvann
Tjeneste 345 og 353 vises med følgende oppdeling: Lønn for VA- verkets egen administrasjon, drift og vedlikehold samt overføringer til administrasjonen og kapitalkostnader.
Beregning av gebyrgrunnlaget:
Tiltak | |||||
---|---|---|---|---|---|
Vannverket | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Teknologiutvikling | 500 | 500 | 500 | 500 | |
Fastledd, IVAR | 23 134 | 24 753 | 28 316 | 31 530 | |
Mengdevariabelt ledd, IVAR | 31 752 | 33 000 | 36 888 | 40 160 | |
Bemanningsøkning iht Hovedplan | 2 900 | 3 300 | 3 700 | 4 100 | |
Driftsutgifter/generell prisstigning | 40 445 | 41 368 | 42 309 | 43 268 | |
Avskrivninger | 22 928 | 24 130 | 25 437 | 26 712 | |
Renter restkapital | 17 361 | 18 672 | 19 994 | 21 353 | |
Nye driftskostnader ved overtagelse av Ivar anlegg | 500 | 500 | 500 | 500 | |
Inv. til drift tiltak fra Rennesøy, vedlikehold kummer/ledninger | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |
Rennesøy utgifter 2019 | 9 825 | 9 825 | 9 825 | 9 825 | |
Reduserte inntekter øyene | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | |
Finnøy utgifter 2019 | 11 084 | 11 084 | 11 084 | 11 084 | |
Gebyrgrunnlag | 166 429 | 173 132 | 184 553 | 195 032 | |
Foreslåtte inntekter | -169 294 | -172 115 | -183 401 | -191 161 | |
Dekningsgrad | 101,7 % | 99,4 % | 99,4 % | 98 % | |
Avløpsverket | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Teknologiutvikling | 500 | 500 | 500 | 500 | |
Avløpsrensing IVAR | 111 902 | 124 317 | 138 952 | 146 894 | |
Bemanningsøkning iht Hovedplan | 2 900 | 3 300 | 3 700 | 4 100 | |
Driftsutgifter/generell prisstigning | 47 667 | 48 752 | 49 859 | 50 988 | |
Rennesøy utgifter 2019 | 6 834 | 6 834 | 6 834 | 6 834 | |
Inv til drift tiltak fra R.øy, vedlikehold kummer/ledninger | 300 | 300 | 300 | 300 | |
Finnøy utgifter 2019 | 2 600 | 2 600 | 2 600 | 2 600 | |
Reduserte inntekter øyene | 4 000 | 4 000 | 4 000 | 4 000 | |
Avskrivninger | 44 722 | 45 720 | 46 871 | 48 098 | |
Renter restkapital | 29 829 | 30 843 | 31 975 | 33 227 | |
Gebyrgrunnlag | 251 254 | 267 166 | 285 591 | 297 041 | |
Foreslåtte inntekter | -253 875 | -274 646 | -279 262 | -286 186 | |
Dekningsgrad | 101 % | 102,8 % | 97,8 % | 96,3 % | |
Slam | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Kostnader Slam tømming | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |
Rennesøy Utgifter | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |
Finnøy Utgifter | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | |
Avskrivninger | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Renter restkapital | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gebyrgrunnlag | 3 500 | 3 500 | 3 500 | 3 500 | |
Foreslåtte inntekter | -3 500 | -3 500 | -3 500 | -3 500 | |
Dekningsgrad | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % |
Gebyrgrunnlag for områder som ikke dekkes inn av selvkost:
Kommunen er tillagt myndighet for å følge opp saker knyttet til private avløpsanlegg som ligger under Forurensningsforskriften kap. 12 og 13. Myndighetsutøvelse på disse områdene vil i hovedsak være saksbehandling knyttet til utslippstillatelser fra private avløpsanlegg, samt tilsyn og oppfølging av private anlegg som er i drift.
Oppgaver knyttet til slik myndighetsutøvelse faller ikke inn under selvkostreglementet. På bakgrunn av dette ble det i 2015 utarbeidet en felles gebyrforskrift for kommunene i Jæren vannområde; «Forskrift om gebyrer for saksbehandling og kontroll med avløpsanlegg for kommunene i Jærregionen, Rogaland». Forskriften ble vedtatt av bystyret i Stavanger 14.desember 2015.
Gebyrforskriften vil bli gjort gjeldende for Nye Stavanger. Gebyret er harmonisert ut fra gjeldende gebyr av denne type for de tre kommunene som nå utgjør Nye Stavanger.
Forurensningsloven § 26 pålegger kommunen å sørge for tømming av private slamavskillere, klaringskummer o.l. Ihht Forurensningsloven § 34 skal gebyr for slik tømming betales av den eiendom som omfattes av ordning for tømming av slamavskiller. Det vil være i underkant av 4000 private avløpsanlegg i Stavanger kommune fra 2020.
15.2.3 Årsgebyrer
Vann
a) Ubebygde eiendommer:
Inntil kommunestyret bestemmer noe annet settes gebyret for disse til kr 0 per år.
b) Fastleddet:
Alle eiendommer skal betale kr 6,16 pr m2 BRA pr år.
c) Mengdevariabelt ledd:
Prisen er kr 4,78 pr m3 målt forbruk. Eiendommer som ikke har installert vannmåler betaler for et stipulert forbruk tilsvarende 1,5 m3 pr m2
Avløp
a) Ubebygde eiendommer:
Inntil kommunestyret vedtar noe annet settes gebyret for disse til kr 0 per år.
b) Fastleddet:
Alle eiendommer skal betale kr 10,42 pr m2 BRA per år.
c) Mengdevariabelt ledd:
Prisen er kr 8,36 pr m3 målt forbruk. Eiendommer som ikke har installert vannmåler betaler for et stipulert forbruk tilsvarende 1,5 m3 pr m2.
15.2.4 Vannmålerleie
Alle abonnenter med vannmåler skal betale en årlig leie. Prisen for leie er:
Vannmålerleie | Pris | Horisontal | Vertikal | |
---|---|---|---|---|
20 mm (3/4”) | kr 240 | 190 mm | 105 mm | |
25 mm (1”) | kr 290 | 260 mm | 150 mm | |
40 mm (1 1/2”) | kr 384 | 300 mm | 200 mm | |
50 mm (2”) | kr 585 | 200 mm | 200 mm | |
50 mm Woltmannmåler | kr 1 250 | 270 mm | ||
80 mm | kr 1 550 | 300 mm | ||
100 mm | kr 1 949 | 360 mm | ||
150 mm | kr 2 185 | 500 mm | ||
200 mm | kr 3 150 | 350 mm | 350 mm |
15.2.5 Gebyr slamtømming
Type privat avløpsanlegg | Enhet | Pris | |
---|---|---|---|
Minirenseanlegg, årlig tømming | Per år | kr 950 | |
Slamtømming | Per år | kr 850 | |
Slamtømming ved bruk av traktor - tillegg | Per år | kr 1 150 | |
Slamtømming ved bruk av båt - tillegg | Per år | kr 1 700 | |
Tillegg for slamavskiller større enn 4m3 | Per m3/år | kr 200 | |
Tillegg for slangeutlegg utover 50 meter | Per m/år | kr 50 |
15.2.6 Tilknytningsgebyr
Vann
Gebyret for tilknytning er kr 3 583,- + kr 3,34 pr m2 brutto gulvareal.
Avløp
Ordinær sats
kr 254,00 pr m2 brutto gulvareal
- Gjelder for eksisterende bebyggelse som ligger i rimelig nærhet til offentlig avløpsledning.
- Gjelder for bebyggelse som kan tilknyttes eksisterende offentlig avløp, og som ikke er pålagt refusjon for dette.
Redusert sats
kr 52,00 pr m2 brutto gulvareal
Gjelder for eiendommer hvor tomtene som er gjort byggeklare, allerede har betalt full refusjon for opparbeidelse av hele feltet, vei, vann, avløp samt ledninger til feltet.
Redusert sats innvilges også der kostnadene knyttet til etablering av stikkledning overstiger et fastsatt minstebeløp. Minstebeløpet beregnes etter at evt innvilget tilskudd er fratrukket.
Beløpsgrenser for redusert sats tilknytning
Beløpsgrenser | |||
---|---|---|---|
Kostnadskrevende anlegg, stikkledning vann | Per abonnent | kr 200 000 | |
Kostnadskrevende anlegg, stikkledning avløp | Per abonnent | kr 200 000 | |
Kostnadskrevende anlegg, stikkledning vann & avløp | Per abonnent | kr 300 000 |
Gebyr for midlertidig tilknytning
Ved midlertidig tilknytning, anleggsbrakker mm, skal det betales et depositum som tilbakebetales når midlertidig tilknytning er dokumentert frakoblet og vannmåler innlevert.
Depositum | Pris | |
---|---|---|
Midlertidig tilknytning vann | kr 17 500 | |
Midlertidig tilknytning avløp | kr 17 500 |
15.2.7 Gebyr for saksbehandling og kontroll med private avløpsanlegg
Private avløpsanlegg | Pris | |
---|---|---|
Behandling av utslippssøknad (utslippstillatelse) | kr 4 000 | |
Tilsyn og kontroll, pr anlegg | kr 3 000 |
15.3 Renovasjonsgebyr
Finansiering av husholdningsrenovasjon underligger selvkostprinsippet. Utgiftene til renovasjon skal dekkes via gebyr, og regnskapene skal – sett over en fireårsperiode – gå i balanse.
Renovasjonsgebyret er harmonisert og likt fordelt mellom abonnentene i Stavanger, Rennesøy og Finnøy. Tjenestetilbudet er også det samme for alle abonnenter.
Renovasjonsgebyret for 2020 foreslås økt med 3 %, fra 2019 nivået.
I tillegg må renovasjonsbudsjettet dekke inn 25 % av årskostnaden til giftfri bekjemping av rotter. En del av de forventede merutgiftene i 2020 dekkes med midler fra renovasjonsfond.
Renovasjonen i Stavanger har som mål å være blant de tre billigste byene i landet når det gjelder standard renovasjonsgebyr. (Standard vil si 140- liters beholdersystem).
15.3.1 Beregning av gebyrgrunnlag
Beregning av gebyrgrunnlag 2020 | 2020 | |
---|---|---|
Kapitalkostnader | ||
Avskrivninger | 3 502 | |
Renter restkapital | 1 041 | |
Sum kapitalkostnader | 4 543 | |
Drift og vedlikehold | ||
Kjøp fra IVAR IKS | 67 500 | |
Egenregiavtale med Renovasjonen Egenregi AS | 80 010 | |
Hovedpost 0 (lønn) | 6 415 | |
Drift/vedlikehold (fratrukket internkjøp) inkl. skadedyrbekjempelse | 15 540 | |
Internkjøp | 1 300 | |
Kapitalkostnad | 4 543 | |
Gebyrgrunnlag | 175 308 |
Beregning av dekningsgrad (forhold mellom gebyrinntekter og gebyrgrunnlag):
Foreslåtte inntekter 2020: kr 175 308 000
Dekningsgrad: kr 171 965 000 / kr 175 308 000 = 98,1 %
Differansen dekkes gjennom bruk av midler fra renovasjonsfondet.
15.3.2 Gebyrstruktur – husholdningsavfall
Renovasjonsgebyrene i Stavanger kommune er splittet opp i et grunngebyr og en volum- avhengig (variabel) del basert på restavfallsbeholderens størrelse.
Gebyrsammensetningen for 2020 blir derved slik for følgende typiske abonnement (ekskl. mva., kronebeløp pr. husholdning):
Gebyrstruktur (i kr) | ||||
---|---|---|---|---|
Abonnementstype | Fast | Variabel | SUM | |
Liten 80 liter | 999 | 1 121,5 | 2 120,5 | |
Standard 140 liter | 999 | 1 469 | 2 468 | |
Dobbel 240 liter | 999 | 2 322,5 | 3 321,5 | |
Storhusholdning 660 liter | 999 | 5 711 | 6 710 | |
Bruksdel-nedgravde containere* 5 m3 | 999 | 1 442,5 | 2 441,5 |
Gebyrsystemet er i samsvar med Stavanger kommunes renovasjonsforskriftens § 11, samt fortsatt gjeldende renovasjonsforskrifter for hhv Rennesøy og RYMI (Finnøy). Det vil i løpet av 2020 bli fremmet en revidert renovasjonsforskrift (arbeid pågår).
Renovasjonsgebyrene differensieres i samsvar med gjeldende renovasjonsforskrift slik:
Pkt. | Gebyrdel | 80 l beholder | 120 l beholder | 240 l beholder | 660 l beholder | |
---|---|---|---|---|---|---|
A | Fast gebyrdel | 999 | 999 | 999 | 999 | |
B | Variabel gebyrdel (restavfall) | 1 121,50 | 1 469,00 | 2 322,50 | 5 711,00 | |
C | Fellesabonnement | Ved fellesabonnement ilegges hver husholdning en fast gebyrdel etter pkt. A, samt variabel gebyrdel i forhold til hver husholdnings andel av antall og størrelse på beholdere iht. pkt. B. | ||||
D | Hjemmekompostering | 1) For abonnenter som komposterer hjemme iht. § 6 i renovasjonsforskriften, gis en gebyrreduksjon på 20% av samlet gebyr (fast og variabel del) i individuelt eller fellesabonnement. Brun dunk må da være inndratt. | ||||
2) Det gis dessuten et tilskudd på godkjent kompostbeholder, se kommunens hjemmeside for mer informasjon og priser. | ||||||
E | Dobbel tømmefrekvens | Abonnenter som ønsker dobbel hyppighet for tømming av beholdere som fast ordning, betaler dobbelt beløp for den variable gebyrdelen samt et gebyr på kr 107 pr. oppmøte i «mellomukene». | ||||
F | Henteordning for glass-/ metall- og plastemballasje | Tømming av beholdere for glass-/metallemballasje er gratis og inngår i tilbudet på www.hentavfall.no. | ||||
G | Tømming av nedgravde containere | Kr 443,5 pr. tømming, uansett avfallsfraksjon, for borettslag og sameier som selv har investert i containeranlegg. | ||||
I områder der Stavanger kommune har investert i nedgravde containere, betaler husholdningsabonnenten en variabel gebyrdel (bruksdel nedgravde) på kr 1 442,5. | ||||||
Frivillig tilknyttede næringsdrivende betaler en årspris på hhv. kr 2 164,00, kr 4 083,00 eller kr 9 040,00 avhengig av bedriftens størrelse. | ||||||
H | Bruk av kompaktor | Hver kompaktor-beholder (600 liter) for restavfall prissettes lik to vanlige restavfallsbeholderer på 660 liter. | ||||
I | Bytte av avfallsbeholder | Kr 188 pr. byttet beholder. Bytte av ødelagte beholdere er gratis. | ||||
J | Kjøp av ekstra sekker | Stor sekk for papir: kr 25,- / stk | ||||
Stor sekk for bioavfall: kr 29,- / stk | ||||||
Stor sekk for restavfall: kr 38,- / stk | ||||||
Rull med matavfallsposer (a 75 stk): 1 rull gratis | ||||||
K | Trilletjenester for spann | For borettslag og sameier tilbys en tjeneste der abonnenten slipper å sette beholderne fram for tømming ved nærmeste kjørbare vei. Trillingen av spann utføres av renovatørene. Prisene er oppgitt pr. beholder og tømmedag. | ||||
Avstand til kjørbar vei i meter: kr 1,80 pr. meter | ||||||
Ulempetillegg terskel: kr 1,80 pr. terskel | ||||||
Ulempetillegg ramper: kr 3,20 pr. meter høydeforskjell | ||||||
Ulempetillegg trapper: kr 3,20 pr. trinn | ||||||
Nøkkelservice (låste dører/porter): kr 15,00 pr. dør og tømmedag | ||||||
L | Låsbare spann | Tillegg på kr 92,- pr. beholder per år. Dette gjelder også brannsikre spann med lås. |
15.3.3 Gebyrstruktur hytterenovasjon
(Priser er eksklusive moms)
a. Ordning med hyttecontainer (abonnenten bringer selv avfallet til nærmeste container):
- Kr 1 531,-
b. Ordning med egen avfallsbeholder (kun for hytter som ligger langs tømmerute for husholdningsavfall):
- Kr 1 988 for 140-liters beholder
- Kr 2 668 for 240-liters beholder
- Kr 5 047 for 660-liters beholder
15.3.4 Gebyrregulativ for kommunal behandling av forurenset grunn
For behandling av saker om graving i forurenset grunn er det et diffrensiert gebyrsystem:
a) Mindre saker av enkel karakter: kr 15 000
b) Mellomstore saker: kr 30 000
c) Store, kompliserte saker kr 45 000
15.4 Priser i svømmehaller
Grunnskoler og idrettslag i Stavanger kommune.
For grunnskoler og idrettslag i Stavanger tilknyttet Norges Idrettsforbund og / eller idrettsrådet i Stavanger er det i ordinær åpningstid gratis å benytte kommunale idrettsanlegg.
Overtid faktureres med kroner 750,- pr. time.
Prisliste kommunale idrettsanlegg utenfor ordinær åpningstid:
Leie kommunale idrettsanlegg utenfor ordinær åpningstid | |||||
---|---|---|---|---|---|
Idrettshall | kr 600 pr. time (pr. sal) | ||||
Sprintstripe | kr 200 pr. time | ||||
Styrkerom | kr 600 pr. time | ||||
Møterom | kr 200 pr. time | ||||
Klatrevegg | kr 200 pr. time | ||||
Svømmehall | kr 750 pr. time | ||||
Uteidrettsanlegg | kr 550 pr. time | ||||
Garderobe | kr 250 pr. time |
For grupper / lag som ikke er tilknyttet den organiserte idretten gjennom NIF / Idrettsrådet vil det komme et påslag på kroner 600 pr. time ved leie av idrettshall eller svømmehall.
Billettpriser svømming:
Priser (i kr) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Enkeltbillett til barn svømmeanlegg | 45 | 45 | 45 | 45 | ||
Enkeltbillett til barn skoleanlegg | 25 | 25 | 25 | 25 | ||
Enkeltbillett til voksne svømmeanlegg | 90 | 90 | 90 | 90 | ||
Enkeltbillett til voksne skolebasseng | 50 | 50 | 50 | 50 | ||
Student/Honnør | 50 | 50 | 50 | 50 | ||
Klippekort, 10 klipp, til barn | 360 | 360 | 360 | 360 | ||
Klippekort, 10 klipp, til voksne | 730 | 730 | 730 | 730 | ||
Klippekort, 10 klipp, til student/honnør | 400 | 400 | 400 | 400 | ||
Halvårskort til barn | 860 | 860 | 860 | 860 | ||
Halvårskort til voksne | 1 800 | 1 800 | 1 800 | 1 800 | ||
Halvårskort til familie (max. 2 voksne og 3 barn) | 2 350 | 2 350 | 2 350 | 2 350 |
15.5 Feieravgift
Feiing og tilsyn tilbys alle eiendommer med bygning(er) med pipe og ildsted og er en lovpålagt og avgiftsbelagt tjeneste. Tjenestens primære funksjon er å forebygge boligbrann.
Det feies etter behov, og tjenesten innebærer besøk av feier for kontroll og eventuell feiing av pipe minimum hvert 4. år. Tilsynet omfatter blant annet kontroll av ildsted og pipe, rådgiving om brannsikkerhet og rømningsveier, samt bruk og vedlikehold av røykvarslere og slukningsmidler. Tilsynet utføres av en feier og tilbys utført hvert 4. år.
Feieravgiften er i 2019 kr 290 per pipeløp. Avgiften foreslås økt til kr 300 per pipeløp i 2020.
Feiertjenesten drives etter selvkost.
15.6 Egenbetalingssatser for barns opphold i barnehage
15.6.1 Foreldrebetaling
Foreslått foreldrebetaling per år
Maksimalsatsen for barns opphold i barnehage blir fastsatt i Stortingets budsjettvedtak i desember. Prisen for en full plass i barnehage i 2019 var kr 33 090 per år og blir fra 1. Januar 2020 kr 34 485. Betalingen i kommunale barnehager fordeles forskuddsvis over 11 betalingsterminer. August er betalingsfri. Ikke-kommunale barnehager fordeler betalingen på 11 eller 12 terminer.
Plasstype inntil | 100 % | 80 % | 60 % | 50 % | 40 % | 20 % | Barnepark | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
45 timer | 36 timer | 27 timer | 22,5 timer | 18 timer | 9 timer | |||
Betaling totalt per måned (i elleve måneder) | 3 135 | 2 508 | 1 881 | 1 568 | 1 254 | 627 | 582 | |
Betaling per år | 34 485 | 27 588 | 20 691 | 17 243 | 13 794 | 6 897 | 6 402 |
Kost- og turpenger og eventuelt bleiepenger kommer i tillegg.
15.6.2 Moderasjonsordninger
Søskenmoderasjon
Søskenmoderasjon trekkes fra prisen fra og med barn nummer to i barnehage, og beregnes etter at prisen er justert for eventuell inntektsmoderasjon. Moderasjonen trekkes fra av barnehageeier, og det er derfor ingen søknadsprosess. Barn nummer to i barnehage får 30 % søskenmoderasjon mens det er 50 % moderasjon fra barn nummer tre.
Søskenmoderasjon | Moderasjon i prosent | |
---|---|---|
Avslag i pris for det eldste barnet | 0 % | |
Avslag i pris for det neste barnet | 30 % | |
Avslag i pris for ytterligere søsken | 50 % |
Moderasjon på økonomisk grunnlag og gratis kjernetid
Utover makspris skal ingen familier betale mer for én barnehageplass i ett år enn seks prosent av husstandens samlede kapital- og personinntekt.
Alle barn som bor i husholdninger med samlet årsinntekt under kr 574 750 har rett på redusert foreldrebetaling og betaler maks tre prosent av husstandens samlede kapital- og personinntekt i foreldrebetaling.
De har i tillegg rett på gratis kjernetid fra 1. august 2020. Stavanger kommune tilbyr gratis kjernetid også til barn under fire år. Familier med samlet inntekt under kr 199 716 (2 G) har fritak fra foreldrebetaling.
Prosedyre ved søknad om moderasjon
Foresatte har selv ansvar for å søke om moderasjon. Det må søkes på ny for hvert år. Elektronisk søknadsskjema finnes på Stavanger kommunes hjemmesider. Høyeste sats vil bli krevd inntil vedtak om moderasjon foreligger. Reduksjon i betaling med tilbakevirkende kraft innvilges ikke. Det er ikke nødvendig å søke om søskenmoderasjon– denne vil bli innvilget automatisk.
Søknad om moderasjon leveres til barnehagen som oversender søknaden til Oppvekstservice, Stavanger kommune, som er saksbehandlende instans.
15.6.3 Refusjonsordning for ikke-kommunale barnehager
Stavanger kommune gjør vedtak om moderasjoner også for barn i ikke-kommunale barnehager. Barnehagene vil blir orientert om hvilke betalingssatser som er gjeldende. Tapt foreldrebetaling vil bli automatisk refundert barnehagene.
15.7 Egenbetalingssatser for SFO og Ungdom og fritid
15.7.1 Skolefritidsordningen (SFO)
Rådmannen foreslår at betalingssatsene for opphold i skolefritidsordningen for høsten 2019 videreføres våren 2020. Betalingssatsene for våren er:
Månedspris | Periode | Plass | |
---|---|---|---|
3 011 | 01.01 - 30.06 | 100 % | |
2 072 | 01.01 – 30.06 | 60 % |
Fra høsten 2020 foreslår rådmannen å øke betalingssatsene med 3,1 %, det vil si en økning med kr 93 per måned for 100 % plass og kr 64 per måned for 60 % plass. Dette utgjør følgende:
Månedspris | Periode | Plass | |
---|---|---|---|
3 104 | 01.08 - 31.12 | 100 % | |
2 136 | 01.08 – 31.12 | 60 % |
Betalingen fordeles over 11 terminer. I tillegg kommer matpenger ved enkelte ordninger.
- Det er anledning til å søke om 60 % friplass eller moderasjon for 100 % plass for familier med lav inntekt. De som tilfredsstiller inntektskravene vil i perioden 01.januar – 31.desember kunne få redusert avgiften på 100 % plass fra kr 3 104 per måned til kr 968 per måned. Dette er differansen mellom en 100 % plass og en 60 % plass.
- Regjeringen foreslår i statsbudsjettet 2020 at foreldrebetalingen skal maksimalt utgjøre 6 % av samlet inntekt i husstanden for et barn i heltid i SFO for 1.- og 2. trinn. Alle husholdninger med en samlet årsinntekt under kr 552 000 vår 2020 eller kr 569 000 høst 2020 har rett på redusert foreldrebetaling for en 100% SFO-plass.
- Søskenmoderasjonsordningen videreføres. I praksis betyr det 25 % søskenmoderasjon fra og med 2. barn i skolefritidsordningen. Moderasjonen beregnes av laveste plass-størrelse.
15.7.2 Ungdom og fritid
Fiks Ferigge Ferie
Fiks Ferigge Ferie (FFF) er Stavanger kommunes aktivitetstilbud til barn og unge i skolens sommerferie. Tilbudet består av ferieklubber med base i kommunens bydelshus, sommerleirer på Vier, og sommerskole i Lundsvågen.
Rådmannen foreslår ingen endringer i betalingssatsene for Fiks Ferigge Ferie (FFF).
Type tilbud | Pris egenandel 2019 | Pris egenandel 2020 | |
---|---|---|---|
Ferieklubb | 740 | 740 | |
Sommerleir | 1 845 | 1 845 | |
Sommerskole | 1 915 | 1 915 |
Bydelshus
Lokaler i kommunens bydelshus brukes gebyrfritt av forskjellige frivillige lag og organisasjoner, og leies ut etter gitte satser til arrangementer i privat regi.
Type arrangement/leietaker | Pris | ||
---|---|---|---|
Private barneselskaper | kr 500 per gang | ||
Private arrangement | Hverdager under 3 timer | kr 340 per time | |
Private arrangement | Hverdager over 3 timer | kr 1 350 per gang | |
Private arrangement | Kveldstid fre- lør- eller søndag | kr 1 350 per gang | |
Private arrangement | Hele dagen fre- lør- eller søndag | kr 1 975 per dag | |
Private arrangement | Hele helgen | kr 3 950 per helg | |
Klassefester o.l. regi av FAU/elevråd/skole | 0 | ||
Frivillige lag og organisasjoner | 0 | ||
Møter kommunale etater i bydelen | 0 | ||
Fast lagerplass for brukere av bydelshuset | kr 770 per år | ||
Frisør / fotpleier | kr 50 per time | ||
Privat næringsvirksomhet | Fast kontorplass | kr 3 540 per måned | |
Organisasjoner | Fast kontorplass | kr 2 050 per måned | |
Ungdomsorganisasjoner u/ansatt | Fast kontorplass | kr 770 per måned | |
Ungdomsorganisasjoner m/ansatt | Fast kontorplass | kr 1 500 per måned | |
Frivillige ungdomsgrupper | Kontortilgang | kr 255 per 6 timer/uke | |
Frivillige ungdomsgrupper | Kontortilgang | kr 154 per 3 timer/uke |
15.8 Elevkontingent Stavanger kulturskole
Rådmannen foreslår at kontingentsatsene for Stavanger Kulturskole økes i snitt med 2,3 % til følgende beløp med virkning fra 1.1.2020.Satsene er harmonisert innenfor ny kommune.
Aktivitet | Pris 2019 | Foreslått pris 2020 | Endring i kr | |
---|---|---|---|---|
Instrumental-/vokalundervisning | 3 800 | 3 900 | 100 | |
Musikk fra livets begynnelse | 3 350 | 3 400 | 50 | |
Musikklek 3-4-5 år | 3 350 | 3 400 | 50 | |
Kulturkarusellen 1 & 2 klasse (inkl. 100,- i materiell) | 3 450 | 3 500 | 50 | |
Kulturskolekor | 3 350 | 3 400 | 50 | |
Lørdagsskolen instrument | 7 600 | 7 800 | 200 | |
Barnedans (nybegynnere) | 3 350 | 3 400 | 50 | |
Dansepartier | 3 800 | 3 900 | 100 | |
Talentklasse dans | 7 500 | 7 750 | 250 | |
Bilder/visuellt/fotobehandling (inkl. materiell) | 4 120 | 4 220 | 100 | |
Drama/teater (inkl. Materiell) | 4 120 | 4 220 | 100 | |
Samspill | 1 350 | 1 400 | 50 |
Søskenmoderasjon
Det er 25 % søskenmoderasjon for elever i kulturskolen. Moderasjonen gjelder billigste kontingent og på tvers av tilbudene.
15.9 Egenbetalingssatser for levekår
15.9.1 Betaling for langtidsopphold
Beregning av egenandel er regulert av forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester som er fastsatt av Helse- og omsorgsdepartementet med hjemmel i Lov av 24.juli 2011 nr.30 om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. Av inntekt inntil folketrygdens grunnbeløp beregnes 75 %, fratrukket et fribeløp på kr 8 700, og 85 % av overskytende inntekt. Fribeløpet før beregning av vederlag, kr 8 700 er justert i tråd med forslag til statsbudsjett for 2020.
Maksimal egenandel for langtidsopphold sykehjem foreslås økt med 3,1 % til kr 70 319 per måned.
Maksimal egenandel for aldershjem foreslås økt med 3,1 % til kr 44 730 per måned.
15.9.2 Betaling for sykehjemsopphold i Spania
Opphold på disse plassene omfattes av forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. Betaling for oppholdet varierer avhengig av om brukeren er hjemmeboende eller langtidspasient på alders- eller sykehjem. For hjemmeboende er satsen satt lik maksimalsats for korttidsopphold på sykehjem, som er på kr 170. Langtidsbeboere fortsetter å betale sitt faste vederlag for opphold. I tillegg må brukere betale reise og en andel av reiseforsikringen via kommunen. Satsene justeres i tråd med endring i forskrift.
15.9.3 Betaling for korttidsopphold
Korttidsopphold på institusjon omfattes av forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. Satsen er kr 170 og er justert i tråd med forslag til statsbudsjett 2020. Forskriftene sier videre at hvis en bor mer enn 60 døgn på korttidsopphold i løpet av et år, kan betaling kreves etter reglene for langtidsopphold.
15.9.4 Betaling for opphold på overgangsplass for utskrivningsklare pasienter fra spesialisthelsetjenesten
Utskrivningsklare pasienter fra spesialisthelsetjenesten som trenger tjenester fra kommunehelsetjenesten, kan i en periode ha behov for opphold på overgangsplass på sykehjem inntil pasientens behov for kommunalt tjenestetilbud er avklart. Betaling for opphold på overgangsplass er i henhold til døgnsats for korttidsopphold, kr 170 per døgn, uavhengig av oppholdets lengde. Satsen er justert i tråd med forslag til statsbudsjett for 2020.
15.9.5 Betaling for døgnopphold øyeblikkelig hjelp
I henhold til forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester § 1 andre ledd punkt b, kan det ikke kreves egenandel for døgnplasser som kommunen oppretter for å sørge for tilbud om døgnopphold øyeblikkelig hjelp.
15.9.6 Betaling ved Lagård dag- og nattlosji
Prisen foreslås økt med 3,1 % til kr 308 per døgn.
15.9.7 Betaling ved dagsentertilbud
Dagsenter for brukere med reduserte kognitive funksjoner
Stavanger kommune krever sats for opphold på kr 90 i 2020, tilsvarende Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. Satsen er justert i tråd med forslag til statsbudsjett for 2020.
Andre dagsenter
Stavanger kommune krever sats for opphold på kr 90 i 2020, tilsvarende Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. Satsen er justert i tråd med forslag til statsbudsjett for 2020.
Rådmannen foreslår å øke betaling for måltider med 3,1 % til kr 53 for dagsenterbrukere med nettoinntekt under 2G og til kr 95 for dagsenterbrukere med nettoinntekt over 2G.
Nettoinntekt | Pris per opphold 2020 (i kr) | |
---|---|---|
Under 2G (0 – 199 716) | 143 | |
Over 2G (>199 716) | 185 |
15.9.8 Betaling for praktisk bistand i hjemmet
Dette er betaling i henhold til lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. § 11.2 «Vederlag for helse- og omsorgstjeneste» og forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester § 8 «Kommunens adgang til å fastsette betalingssatser for praktisk bistand og opplæring». Det kreves ikke betaling for pleie.
Stavanger kommune krever tilsvarende maksimal betalingssats for husstander med inntekt under 2G, det vil si kr 210 per måned. Satsen er justert i tråd med endring i forskrift, og er omtalt i statsbudsjettet for 2020.
Bystyret har vedtatt å øke timesatsen med kommunal deflator for 2020 på 3,1 %, fra kr 465 til kr 479 fra 1. januar 2020. Dette tilsvarer omtrent kommunens lønnsutgifter til hjemmehjelpen per time tillagt 10 % administrasjon, og er det maksimale som kan kreves i henhold til forskrift.
Maksimal egenandel per måned for hjemmetjenester i husholdninger med samlet inntekt under 2G foreslås å beholdes på kr 210. Satsen er i tråd med statsbudsjett for 2020. Dette medfører at husstander med nettoinntekt under 2G ikke skal betale mer enn kr 210 per måned for hjemmehjelp og trygghetsalarm samlet. I Stavanger har rådmannen lagt til grunn en tolkning som betyr at alle husstander med inntekt under 2G betaler kr 210 per måned for hjemmehjelp og/eller trygghetsalarm.
Abonnementsordningen for tjenester i hjemmet omfatter praktisk bistand og opplæring i henhold til Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. § 3-2 punkt 6b.
Abonnementsavgiften avhenger av husstandens nettoinntekt før særfradrag ved siste ligning, og av om noen i husstanden mottar hjelpestønad til hjelp i huset. Det tas også hensyn til utenlandsk pensjon som ikke inngår i nettoinntekten. Eventuelt omsorgslønnsbidrag i nettoinntekten trekkes fra.
Timesats for hjemmehjelp: kr 479. Følgende begrensninger gjelder fra 1.1.2020:
Nettoinntekt | Maksimal månedssats (i kr) | |
---|---|---|
Under 2G (0 – 199 716) | 210 | |
2G - 3G (199 716 – 299 574) | 842 | |
3G - 4G (299 574 – 399 432) | 1 616 | |
Over 4G (> 399 432) | 3 233 |
Med G menes grunnbeløp i folketrygden (1G = 99 858 per 1.5.2019). Nettoinntekt er inntektsgrunnlag ved siste ligning. For husstander med inntekt under 2G inngår eventuell trygghetsalarm i satsen på kr 210 per måned.
15.9.9 Abonnementsavgift for trygghetsalarm
Abonnementsavgift for trygghetsalarm foreslås økt med 3,1 % fra 1.1.2020. Helse- og omsorgsdepartementet sendte 13.12.2006 ut rundskriv I-6/2006. Dette inneholder en tolkning som medfører at trygghetsalarm i mange tilfeller er en tjeneste som omfattes av inntektsskjermingsregelen. Dette medfører at husstander med nettoinntekt under 2G ikke skal betale mer enn kr 210 per måned for hjemmehjelp og trygghetsalarm samlet. I Stavanger har rådmannen lagt til grunn en tolkning som betyr at alle husstander med inntekt under 2G betaler kr 210 per måned for hjemmehjelp og/eller trygghetsalarm.
Nettoinntekt | Månedssats (i kr) | |
---|---|---|
Under 2G (0 – 199 716) (inkl. ev praktisk bistand) | 210 | |
2G - 3G (199 716 – 299 574) | 309 | |
Over 3G (over 299 574) | 618 |
15.9.10 Vaksinasjonsgebyr
Rådmannen foreslår å øke satsene med 3,1 % på vaksinasjonsgebyr ved utenlandsreise, satsene vil fra 1. januar 2020 bli som følger:
Konsultasjon | Pris | |
---|---|---|
Konsultasjon første gang voksne | kr 345 + vaksine | |
Oppfølgingskonsultasjon voksne | kr 237 + vaksine | |
Konsultasjon barn 2 - 16 år | kr 237 + vaksine | |
Barn under 2 år | Betaler kun for vaksine | |
Studenter | 10 % rabatt på konsultasjonsgebyr | |
Familiegruppe på tre | Hver tredje person betaler andregangs | |
eller flere over 16 år | konsultasjonsgebyr. Dette gjelder ved ny reise. |
15.9.11 Innføring av egenandel på fysioterapi levert av fastlønnede fysioterapeuter
Stavanger kommune vil i 2020 begynne å kreve egenandel for fysioterapi til innbyggere over 16 år. Innføringen av egenandel er en konsekvens av Stortingets vedtak i statsbudsjettet for 2017 om å endre egenandelsordningene for fysioterapitjeneste. Kommunen har vedtatt å innføre egenandel når de elektroniske journalsystemene er tilpasset for registrering og rapportering til egenandelsregisteret. Dette har tatt lenger tid enn først antatt, men er forespeilet å være på plass medio 2020. Fysio- og ergoterapitjenesten må arbeide for å sikre at nye rutiner blir godt implementert i virksomheten.
Satsene er regulert etter «Forskrift om stønad til dekning til fysioterapi m.m.», og justeres årlig 1. juli.
15.9.12 Arbeidsreise
Transport «arbeidsreise» er foreslått økt fra kr 25 til kr 26 per tur fra 1. januar 2020.
15.9.13 Hjelpetilbud til unge med rusproblem
K46 er et hjelpetilbud for unge med rusproblemer i alderen 16 – 25 år, der målet er å gi unge en mulighet til et liv uten avhengighet av rusmidler. K46 har to avdelinger; 1.etg er et lavterskel dag/kveldstilbud der det legges vekt på veiledning, og 2.etg som er et heldøgnstilbud med 5 plasser, for ungdom som venter på langvarig behandling, bolig og/eller andre hjelpetiltak.
Egenandel døgnpris K46 2.etg økes med 3,1 % til kr 315.
15.10 Gebyr for startlån
Rådmannen foreslår ingen endring av gebyret for startlån som videreføres på kr 1 500.
15.11 Oppretting av matrikkelenhet
Gebyrer for arbeider etter matrikkelloven (Lovens § 32, forskriftene § 16) fastsettes som følger:
Oppretting av grunneiendom og festegrunn | ||
---|---|---|
areal fra 0 – 500 m² | kr 24 600 | |
areal fra 501 – 2000 m² | kr 26 700 | |
areal fra 2001 m² – økning pr. påbegynt da. | Kr 2 300 |
For eiendom som ikke er selvstendig bruksenhet, beregnes ½ gebyr etter dette pkt.
Ved samtidig oppmåling av flere tilgrensende tomter som er rekvirert av samme rekvirent, gis følgende reduksjoner i gebyret:
Reduksjon ved oppretting av matrikkelenhet | ||
---|---|---|
6 - 10 tomter | 10 % reduksjon | |
11 - 25 tomter | 15 % reduksjon | |
26 og flere | 20 % reduksjon |
For store eiendommer (fradelinger) som skal deles opp senere, beregnes 0,5 gebyr
For punktfester beregnes 0,5 gebyr
Matrikulering av eksisterende umatrikulert grunn / ukjent eier Inkl. avisannonse | ||
---|---|---|
areal fra 0 - 150 m² | kr 20 100 | |
areal fra 151 – 500 m² | kr 24 600 | |
areal fra 501 – 2000 m² | kr 26 800 | |
areal fra 2001 m² – økning pr. påbegynt da. | kr 2 300 |
Beløpet inkluderer utlysning i avis og dokumentavgift dersom arealet utgår fra eiendom med ukjent eier.
Dersom arealet utgår fra umatrikulert grunn, skal det ikke betales dokumentavgift.
Gebyr for tilleggsareal pr. eierseksjon | ||
---|---|---|
areal fra 0 – 50 m² | kr 11 500 | |
areal fra 51 – 250 m² | kr 14 100 | |
areal fra 251 – 2000 m² | kr 16 700 | |
areal fra 2001 m² – økning pr. påbegynt dag | Kr 2 300 |
Ved samtidig oppmåling av flere tilgrensende uteareal som er rekvirert av samme rekvirent, gis følgende reduksjoner i gebyret: | ||
---|---|---|
6 – 10 areal | 10 % reduksjon | |
11 - 25 areal | 15 % reduksjon | |
26 og flere | 20 % reduksjon |
Gebyr for oppretting av anleggseiendom | ||
---|---|---|
areal fra 0 – 2000 m² | kr 34 900 | |
areal fra 2001 m² – økning pr. påbegynt dag. | kr 2 300 |
Registrering av jordsameie
Gebyr for registrering av eksisterende jordsameie faktureres etter medgått tid kr 850 pr time.
Oppretting av matrikkelenhet uten fullført oppmålingsforretning
Her betales standard gebyr for den anvendte sakstype. I tillegg kan det komme tilleggsgebyr for å utføre oppmålingsforretning på kr 1 900.
Avbrudd i oppmålingsforretning eller matrikulering
Gebyr for berammede saker som blir trukket før fullføring eller som ikke lar seg matrikkelføre på grunn av endrede hjemmelsforhold, settes til 1/3 gebyr av satsene etter «oppretting av matrikkelenhet» og alle underpunkter.
Grensejustering
Grunneiendom
Ved gebyr for grensejustering kan arealet for involverte eiendommer justeres med inntil 5,0 % av eiendommens areal. (maksimalgrensen er satt til 500 m²). En eiendom kan imidlertid ikke avgi areal som i sum overstiger 20 % av eiendommens areal før justeringen.
- areal fra 0 – 100 m² kr 8 000
- areal fra 101 – 150 m² kr 10 300
- areal fra 151 – 250 m² kr 13 600
- areal fra 251 – 500 m² kr 17 100
Anleggseiendom
En anleggseiendom kan justeres med inntil 5,0 % av anleggseiendommens areal, men den maksimale grensen settes til 1000 m²
- areal fra 0 – 250 m² kr 18 300
- areal fra 251 – 1000 m² kr 22 000
Arealoverføring
Grunneiendom
Ved arealoverføring skal oppmålingsforretning og tinglysing gjennomføres. Arealoverføring utløser dokumentavgift.
- areal fra 0 – 500 m² kr 17 300
- areal fra 501 – 1000 m² kr 21 700
Arealoverføring pr. nytt påbegynt 500 m² medfører en økning av gebyret på kr 2 300
Heftefrie grunneiendommer
Når eiendommene er heftefrie benyttes følgende satser:
areal fra 0 – 500 m² kr 14 000
areal fra 501 – 1000 m² kr 18 500
arealoverføring pr. nytt påbegynt 500 m² medfører en økning av gebyret på kr 2 300
Anleggseiendom
For anleggseiendom kan areal som skal overføres fra en matrikkelenhet til en annen, – ikke være registrert på en tredje matrikkelenhet. Arealet kan kun overføres til en matrikkelenhet dersom vilkårene for sammenføying er til stede. Matrikkelenheten skal utgjøre et sammenhengende areal.
- areal fra 0 – 250 m² kr 24 400
- areal fra 251 – 500 m² kr 28 700
arealoverføring pr. nytt påbegynt 500 m³ medfører en økning av gebyret på kr 2 300
Klarlegging av eksisterende grense der grensen tidligere er koordinatbestemt ved oppmålingsforretning
- For inntil 2 punkter kr 3 700 + mva.
- For overskytende grensepunkter, pr. punkt kr 500+ mva.
Klarlegging av eksisterende grense der grensen ikke tidligere er koordinatbestemt / eller klarlegging av rettigheter
- For inntil 2 punkter kr 6 300
- For overskytende grensepunkter, pr. punkt kr 1 300
Gebyr for klarlegging av rettigheter faktureres etter medgått tid kr 850 pr time.
Privat grenseavtale
- For inntil 2 punkter eller 100 m grenselengde kr 7 700
- For hvert nytt punkt eller påbegynt 100 m grenselengde kr 1 800
Billigste alternativ for rekvirent velges.
Hvis saken kommer ferdig beregnet/dokumentert med oppmålingsforretning: kr 5 000
Matrikkelbrev inntil 10 sider: kr 175
Matrikkelbrev over 10 sider: kr 350
Endring i maksimalsatsene reguleres av Statens kartverk i takt med den årlige kostnadsutviklingen
Andre tjenester
For arbeider som ikke passer inn i klassene over, vil arbeid bli fakturert slik:
Ingeniør / konsulent: kr 850 per time
Gebyrer for arbeider etter eierseksjonsloven (§ 15)
Gebyrene får virkning fra 01. januar 2020 når ny eierseksjonslov (LOV-2017-06-16-65), som hjemler kommunens dekning av kostnader ved tjenesten, trer i kraft.
1.0 Alminnelige bestemmelser
1.0.1 Gebyrregulativet gjelder saksbehandling etter reglene i eierseksjonsloven og omfatter ikke tillatelser etter annet regelverk.
1.0.2 Gebyrsatsene inkluderer ikke tinglysingsgebyr eller evt. dokumentavgift.
1.0.3 Gebyrene er unntatt merverdiavgift.
1.0.4 Dersom andre enn søker skal ha regning på gebyret, må det foreligge skriftlig avtale mellom søker og den som skal ha faktura. Søker er solidarisk ansvarlig.
1.0.5 Klageadgang er gitt i eierseksjonsloven § 16.
1.0.6 Annen gebyrberegning: Ikke alle sakstilfeller vil passe inn i en standard gebyrberegning som tar utgangspunkt de pkt. og satser som er angitt i regulativet. Avdelingssjefen for Kart og digitale tjenester kan i slike sakstilfeller av eget initiativ fastsette et passende gebyr eller måte å beregne gebyret på.
1.1 Seksjonering og reseksjonering
Seksjonering og reseksjonering | |||
---|---|---|---|
1.1.1 | 1 – 8 seksjoner | kr 10 000 | |
1.1.2 | Fra 9 – 48 seksjoner, tillegg pr ny seksjon | kr 500 | |
1.1.3 | Fra 49 – 88 seksjoner, tillegg pr ny seksjon | kr 250 | |
1.1.4 | Fra 89 seksjoner og mer | kr 40 000 |
1.2 Befaring
Befaring | |||
---|---|---|---|
1,2 | Befaring av eiendom utføres når kommunen finner det nødvendig ved behandling av saken. Gebyret kommer i tillegg til behandlingsgebyr pkt. 1.1, 1.2 og 1.3 | kr 2 000 |
1.3 Sletting (oppheving) av seksjonert sameie
Sletting/oppheving av seksjonerte sameier | |||
---|---|---|---|
1,3 | Saksbehandling for å slette seksjoner på en eiendom | 0 |
1.4 Saker som ikke blir fullført
Når saken ikke kan avsluttes, kommunen avslår søknaden eller søker trekke saken | ||
---|---|---|
1.4.1 | Avsluttes en sak før saksbehandlingen er påbegynt, betales ikke gebyr. | |
1.4.2 | Avsluttes en sak etter at saksbehandlingen er påbegynt: Lavest gebyr av 1/2 av gebyrsatsene etter 1.1.1 eller gebyr beregnet etter anvendt timer (timesats pkt. 1.7). |
1.5 Oppretting av eksklusive uteareal
Krever egen søknad. Denne finnes på kommunens hjemmesider.
Gebyr for tilleggsareal pr. eierseksjon | |||
---|---|---|---|
1.5.1 | areal fra 0 – 50 m² | 11 200 | |
1.5.2 | areal fra 51 – 250 m² | 13 700 | |
1.5.3 | areal fra 51 – 250 m² | 16 200 | |
1.5.4 | areal fra 2001 m² – økning pr. påbegynt da. | 2 200 |
Ved samtidig oppmåling av flere tilgrensende uteareal som er rekvirert av samme rekvirent, gis følgende reduksjoner i gebyret:
- 6 – 10 areal: 10 % reduksjon
- 11 – 25 areal: 15 % reduksjon
- 26 og flere: 20 % reduksjon
1.6 Utstedelse av matrikkelbrev
For å få tilsendt registrerte opplysninger om en matrikkelenhet | |||
---|---|---|---|
1.6.1 | Matrikkelbrev inntil 10 sider | kr 175 | |
1.6.2 | Matrikkelbrev over 10 sider | kr 350 |
Ved søknad om seksjonering/reseksjonering sendes matrikkelbrev for berørt eiendom til seksjonseier, eller styreleder.
1.7 Andre tjenester
Timepris for andre tjenester | |||||
---|---|---|---|---|---|
1,7 | Landmåler/ingeniør pr time | kr 850 |
Gjelder bl.a. for arbeider som ikke er definert i eget pkt. i regulativet.
15.12 Gebyrregulativ for byggesaksbehandling
Alminnelige bestemmelser
Gebyrer foreslått med hjemmel i plan- og bygningslovens § 33-1 og med virkning fra 1.januar 2020.
Gebyrregulativet tar utgangspunkt i de bygningstyper som er basert på NS (Norsk standard) 3457. Regulativet gjenspeiler det faktiske saksbehandlingsarbeidet de forskjellige sakstypene medfører. Gebyret er bygget opp av to elementer, et basisgebyr som avspeiler hovedtyngden av arbeidet innenfor hver sakskategori avhengig av tiltaksklasse, og et arealgebyr som fanger opp merarbeid som følge av størrelsen på bygget. I tillegg kommer gebyr for godkjenning av ansvarlige samt gebyr for behandling av eventuelle dispensasjoner.
I spesielle tilfeller kan kommunen også belaste tiltaket med utgifter til nødvendig sakkyndig bistand i forbindelse med tilsyn.
§1 Gebyret innbefatter
Saksbehandling, godkjenning av ansvarlige, dokumentkontroll, fastsetting av høydeplassering i marken, samt tilsyn av prosjektering, utførelse og kontroll. Gebyret utstedes til tiltakshaver.
Eventuell påvisning av bygget rekvireres av oppmålingsvesenet og betales etter gjeldende regulativ.
§2 Betalingsplikt
Alle som får utført tjenester etter dette regulativ skal betale gebyr. Etter forfall beregnes renter etter Lov om forsinkelsesrenter. Ved purring påløper purregebyr etter gjeldende satser.
§3 Gebyrberegningstidspunkt/avregning
Gebyret beregnes på det tidspunkt det fattes et vedtak, f.eks. rammetillatelse, igangsettingstillatelse eller tillatelse til tiltak.
§4 Fakturerings- og betalingstidspunkt
Når vedtak som innebærer godkjenning av søknaden blir gitt, herunder også rammetillatelse, faktureres fullt gebyr. Ved behandling av igangsetting betales gebyr for ansvarlige foretak som er kommet til.
Dersom tiltakshaver trekker prosjektet etter at rammetillatelse er gitt kan det innen 1 år søkes om å få refundert inntil 50 % av innbetalt gebyr. Etter 2 år kan det søkes om refusjon av 25 % av innbetalt gebyr.
§5 Kombinerte bygg
Består bygningen av flere funksjoner beregnes gebyret etter de enkelte delene.
§6 Midlertidige bygninger
Ved midlertidige bygninger betales fullt gebyr i den kategori bygget omfattes av.
§7 Prosjekter som kommer inn under flere tiltaksklasser
Ved prosjekter som kommer inn under flere tiltaksklasser beregnes gebyret etter byggets samlete tiltaksklasse.
§8 Avslag
Ved vedtak som medfører avslag på ramme/igangsettingstillatelse blir tiltakshaver belastet med 25 % i forhold til opprinnelig fullt gebyr. Gebyr under kr 200 faktureres ikke.
§8a Gebyr for allerede utført byggearbeid
Allerede utført byggearbeid som det søkes om tillatelse for i ettertid, blir belastet med 100 % høyere gebyr enn normalsatsen for tilsvarende tiltak.
§8b Utgifter til bruk av sakkyndig bistand
Dersom kommunen i forbindelse med tilsyn har behov for å innhente sakkyndig bistand i spesielle saker der kommunen selv ikke har nødvendig fagkompetanse for å kunne vurdere tiltaket/dokumentasjonen, kan utgiftene til dette helt eller delvis belastes tiltakshaver.
§9 Urimelig gebyr
Hvis gebyret anses å bli åpenbart urimelig i forhold til det arbeid og de kostnader byggesaksavdelingen har hatt med saken, eller anses åpenbart urimelig av andre grunner, kan direktøren for Kultur og byutvikling fastsette passende gebyr.
§10 Klageadgang
Gebyrfastsettelsen i den enkelte sak kan ikke påklages. Direktøren for Kultur og byutviklings avgjørelse av søknad om reduksjon av gebyr kan påklages etter reglene i forvaltningsloven.
Se tabell under for tiltak som behandles etter søknad. I tillegg til basisgebyr betales et arealgebyr på kr 17 per m2 bruksareal. >10.000 m2 halveres arealgebyret til kr 8,50 pr m2.
Tiltak som behandles etter søknad | Tiltaksklasse 1 | Tiltaksklasse 2 | Tiltaksklasse 3 | |
---|---|---|---|---|
01.BOLIGER (bygningstyper i parentes) | ||||
Basisgebyr: | ||||
a. Enebolig (111) | 25 500 | 32 100 | ||
b. Enebolig med leilighet (112) | 30 800 | 38 500 | ||
c. Tomannsbolig (121 – 124) | 30 800 | 41 800 | ||
d. Andre småhus (136) pr. boenhet | 12 300 | 14 900 | ||
e. Rekkehus, kjedehus, andre småhus (131-133) pr. boenhet | 12 300 | 14 900 | ||
f. Fritidsbolig (161- 163) | 11 900 | 20 300 | ||
g. Tilbygg punkt a-d | ||||
< 50 m2 | 6 000 | 7 700 | ||
> 50 m2 | 8 500 | 12 100 | ||
h. Påbygg punkt a-d | ||||
< 50 m2 | 6 000 | 7 700 | ||
> 50 m2 | 8 500 | 12 100 | ||
i. Ombygging < 50 % av totalt areal | 3 900 | |||
j. Ombygging > 50 % av totalt areal | 13 500 | |||
Ny boenhet | 12 300 | |||
Hovedombygging = nybygg | ||||
k. Stort boligbygg 2 et. (141-144) pr. boenhet | 12 300 | 14 900 | 17 100 | |
l. Stort boligbygg 3 og 4 et. (142-145) | 97 300 | 162 900 | ||
m. Stort boligbygg 5 et. el. mer (143-146) | 126 800 | 189 700 | ||
n. Bygg med bofellesskap (151-159) | 49 800 | 73 800 | 97 200 | |
o. Tilbygg punkt k-n | ||||
Ved små til/påbygg/ ombygginger betales et minimumsgebyr på kr 5 700 | ||||
< 1000 m2 | 25 700 | 36 600 | ||
> 1000 m2 | 36 600 | 48 500 | ||
n. Påbygg punkt i-l | ||||
< 1000 m2 | 25 300 | 36 600 | ||
> 1000 m2 | 36 600 | 48 500 | ||
o. Ombygging < 50 % av totalt areal (k, n) | 42 800 | 70 900 | ||
p. Ombygging > 50 % av totalt areal (k, n) | 78 100 | 131 000 | ||
q. Ombygging < 50% av totalt areal (m, n) | 20 100 | 31 700 | 39 100 | |
r. Ombygging >50% av totalt areal (m, n) | 31 800 | 55 800 | 73 100 | |
Ny boenhet | 13 500 | |||
Hovedombygging = nybygg | ||||
s. Boligbrakker | 9 000 | 16 800 | ||
Andre tiltak på boligeiendom | ||||
Fasadeendring/vinduskift (per fasade) | 2 300 | |||
Støttemur | 3 700 | |||
Innhengning/gjerde/støyskjerm | 2 300 | |||
Brygge | 3 700 | 6 000 | ||
Graving/fylling/sprenging | 2 300 | |||
Brønn/dam | 1 600 | |||
Basseng | 4 300 | |||
02. ANDRE NYBYGG (Bygningstyper i parentes) | ||||
a. Garasje og uthus til bolig, naust (181-183) | 4 500 | |||
b. Tilbygg a | 4 500 | |||
c. Påbygg a | 4 500 | |||
03. INDUSTRI OG LAGERBYGNING (Bygningstyper i NS 3457 i parentes) | ||||
a. Industribygg (211-218) | 73 900 | 110 700 | 146 100 | |
b. Annet industribygg og lignende (219) | 33 900 | 62 800 | 98 800 | |
c. Energiforsyningsbygg (221-229) | 75 500 | 110 700 | 146 100 | |
d. Lagerbygg (231-239) | 34 100 | 62 800 | 98 800 | |
e. Fiskeri og landbruksbygg (241-249) | 34 100 | 62 800 | 98 800 | |
f. Tilbygg a-e ved mindre til/påbygg ombygginger betales et minimumsgebyr på 7750 | ||||
< 1 000 m2 | 20 100 | 38 800 | 74 800 | |
> 1 000 m2 | 38 800 | 74 800 | 110 800 | |
g. Påbygg a-e | ||||
< 1 000 m2 | 20 000 | 38 900 | 74 800 | |
> 1 000 m2 | 38 800 | 74 900 | 110 700 | |
h. Ombygging-/bruksendring < 50 % av totalt areal (a, c) | 29 100 | 55 300 | 82 900 | |
i. Ombygging-/bruksendring > 50 % av totalt areal (a, c) | 55 200 | 74 800 | 110 700 | |
j. Ombygging-/bruksendring | 13 700 | 25 300 | 49 200 | |
k. Bruksendring uten ombygging kr 7 500 | ||||
l. Ombygging >50% av totalt areal (b, d, e) | 29 100 | 55 200 | 74 800 | |
m. Trafo, pumpestasjon, kjølekontainer (små) | 7 500 | |||
Hovedombygging = nybygg | ||||
04 KONTOR- FORRETNING (Bygningstyper i parentes) | ||||
a. Kontorbygg (311-319) | 93 400 | 150 400 | 258 500 | |
b. Varehus og andre butikkbygg (321-330) | 93 400 | 185 100 | 289 600 | |
c. Bensinstasjon (323) | 38 500 | 74 800 | ||
Samferdsel og kommunikasjon | ||||
d. Ekspedisjonsbygg, terminal, telekommunikasjonsbygg (411-429) | 93 400 | 150 400 | 258 500 | |
e. Garasje- og hangarbygg, veg- og trafikktilsynsbygg (431-449) | 38 000 | 74 800 | 110 700 | |
f. Tilbygg a-e Ved små til/påbygg/ ombygginger betales et minimumsgebyr på kr 7 750 | ||||
< 1 000 m2 | 38 800 | 74 800 | ||
> 1 000 m2 | 74 800 | 110 700 | 130 700 | |
Påbygg a-e | ||||
< 1 000 m2 | 38 800 | 74 800 | ||
> 1 000 m2 | 74 800 | 110 700 | 130 700 | |
g. Ombygging-/bruksendring < 50 % av totalt areal (a, b, d) | 38 800 | 54 900 | 110 700 | |
i. Ombygging-/bruksendring > 50 % av totalt areal (a, b, d) | 74 900 | 110 700 | 145 800 | |
j. Ombygging-/bruksendring < 50 % av totalt areal (c, e) | 15 000 | 30 000 | 44 800 | |
k. Ombygging-/bruksendring > 50 % av totalt areal c, e) | 30 000 | 54 800 | 82 900 | |
k. Bruksendring uten ombygging kr 7 750 | ||||
Hovedombygging = nybygg | ||||
05. HOTELL OG RESTAURANTBYGG (Bygningstyper i parentes) | ||||
Basisgebyr: | ||||
a. Hotellbygg (511-519) | 111 800 | 182 800 | 289 600 | |
b. Bygg for overnatting (521-529) | 91 700 | 138 100 | 197 700 | |
c. Restaurantbygg (531-539) | 91 700 | 138 100 | 197 700 | |
d. Tilbygg a-c Ved mindre til/påbygg/ ombygginger betales et minimumsgebyr på kr 7 750 | ||||
< 1 000 m2 | 38 800 | 74 800 | 110 700 | |
> 1 000 m2 | 74 800 | 110 800 | 190 700 | |
Påbygg a-c | ||||
< 1 000 m2 | 38 800 | 74 800 | 110 700 | |
> 1 000 m2 | 74 800 | 110 700 | 190 700 | |
e. Ombygging-/bruksendring < 50 % av bygning | 54 900 | 74 800 | 110 700 | |
f. Ombygging-/bruksendring > 50 % av bygning | 74 800 | 110 700 | 149 900 | |
g. Bruksendring uten ombygging kr 7 750 | ||||
Hovedombygging = nybygg | ||||
06. KULTUR OG FORSKNING (Bygningstyper i parentes) | ||||
Basisgebyr: | ||||
a. Lekepark, barnehage (611-612) | 34 100 | 55 900 | ||
b. Skolebygg (613-619) | 89 900 | 149 900 | 260 000 | |
c. Universitets- og høgskolebygg, museums- og biblioteksbygg (621-649) | 149 900 | 260 000 | ||
d. Idrettsbygg (651-659) | 110 800 | 190 700 | ||
e. Kulturhus (661-669) | 89 900 | 149 900 | 260 000 | |
f. Bygg for religiøse aktiviteter (671-679) | 149 900 | 260 000 | ||
Helsebygg | ||||
g. Sykehus, sykehjem (719-729) | 190 700 | 282 600 | ||
h. Primærhelsebygg (731-739) | 74 800 | 110 700 | 190 700 | |
Fengsel, beredskapsbygg | ||||
i. fengselsbygg, beredskapsbygg (819-829) | 89 900 | 149 900 | 259 900 | |
j. Tilbygg a -i. Ved mindre til/påbygg eller ombygginger betales et minimumsgebyr på kr 7 750 | ||||
< 1 000 m2 | 38 800 | 74 800 | ||
> 1 000 m2 | 74 800 | 149 900 | ||
Påbygg a - i | ||||
< 1 000 m2 | 38 000 | 95 000 | ||
> 1 000 m2 | 74 800 | 149 900 | ||
k. Ombygging-/bruksendring < 50 % av totalt areal (unntatt lekepark/barnehage) | 38 000 | 54 800 | ||
l. Ombygging-/bruksendring > 50 % av totalt areal (unntatt lekepark/barnehage) | 110 700 | 190 700 | ||
m. Ombygging-/bruksendring < 50 % av totalt areal (lekepark/barnehage) | 13 600 | 25 300 | ||
n. Ombygging-/bruksendring > 50 % av totalt areal (lekepark/barnehage) | 25 300 | 54 900 | ||
g. Bruksendring uten ombygging kr 7 750 | ||||
Hovedombygging = nybygg | ||||
07. DISPENSASJONSSØKNADER | ||||
Det skal beregnes gebyr for hver av disse forhold | ||||
a. Formål | 6 500 | 9 800 | 13 100 | |
b. Utnyttelse | 6 500 | 9 800 | 13 100 | |
c. Plassering (registrert byggelinje/byggegrense) | 6 500 | 9 800 | 13 100 | |
d. Etasjetall | 6 500 | 9 800 | 13 100 | |
e. Høyde (gesimshøyde o.l.) | 6 500 | 9 800 | 13 100 | |
f. Andre forhold i registrerte best. | 6 500 | 9 800 | 13 100 | |
g. Avstandskrav § 29-4 i plan- og bygningsloven | 6 500 | 9 800 | 13 100 | |
h. Veiopparbeidelse | 6 500 | 9 800 | 13 100 | |
i. Byggeteknisk forskrift | 6 500 | 9 800 | 13 100 | |
08. REVIDERTE TEGNINGER/TILLEGGSSØKNADER (mindre endringer) | ||||
Ved økt areal beregnes det basisgebyr, samt kr 17 per m2 bruksareal. Ved større endringer beregnes gebyr som ved ombygging. | 1 700 | 2 500 | - | |
09. RIVING Gebyr per bygning | ||||
< 400 m2 | 1 300 | |||
> 400 m2 | 4 800 | |||
10. TEKNISKE INSTALLASJONER PBL § 20. f. | ||||
Installasjon/sikkerhetskontroll av heis. Gebyr per heis | 3 400 | |||
Ventilasjonsanlegg oppføring/endring/reparasjon | 4 800 | |||
VVS-planer nyanlegg/større endringer og reparasjoner/ledningsnett | 4 800 | |||
Kjølemaskiner/Trykkøkingsmaskin | 4 800 | |||
Basestasjon for mobil/kommunikasjon | 4 800 | |||
11. ANDRE TILTAK SOM KREVER SØKNAD OG TILLATELSE | ||||
Fasadeendring/vinduskift (per fasade) | 1 600 | |||
Skilt/reklame | 1 600 | |||
Større skiltplan | 3 400 | |||
Støttemur | 3 800 | |||
Innhegning/gjerde/støyskjerm | 3 400 | |||
Fylling > 1000 m2 | 16 400 | 21 800 | 27 200 | |
12. GODKJENNING AV ANSVARLIG SØKER, PROSJEKTERENDE, UTFØRENDE OG KONTROLLERENDE | ||||
Gebyr beregnes for hvert tiltak det søkes om. | ||||
Personlig ansvarsrett (selvbygger) | 700 | |||
13. UTENDØRSPLANER/ OPPARBEIDELSESPLAN | ||||
< 5000 m² | 5 000 | |||
> 5000 m² | 9 800 | |||
Ny avkjørsel fra eiendom | 2 200 | |||
14. FRIKJØP PARKERING | ||||
Beløpet fastsettes etter parkeringsnorm for Stavanger | 121 600 | |||
15. FRIKJØP TILFLUKTSROM | ||||
Beløp fastsettes av sivilforsvaret | ||||
16. TILTAK SOM KREVER SØKNAD OG SOM KAN FORESTÅS AV TILTAKSHAVER PBL§ 20-2 | ||||
Gebyr beregnes for hvert tiltak det søkes om | ||||
a) mindre tiltak på bebygd eiendom. | 2 400 | |||
b) alminnelige driftsbygninger i landbruket | 4 900 | |||
c) midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg som nevnt i § 20-1 første ledd bokstav j og som ikke skal plasseres for lengre tidsrom enn 2 år | 4 800 | |||
d) andre mindre tiltak som etter kommunens skjønn kan forestås av tiltakshaver | 2 400 | |||
17. DELT IGANGSETTING | ||||
Det tas et gebyr for igangsetting nr. 2, 3, 4 osv. | 3 700 | |||
18. FERDIGATTEST ELDRE BYGG | ||||
For bygg over 5 år tas et gebyr | 3 100 | |||
19. UFULLSTENDIGE SØKNADER | ||||
Gebyr beregnes for hvert tiltak det søkes om | ||||
Innhenting av opplysninger, retur og/eller avslutning ved ufullstendig søknad, jf. PBL. § 20-3 | 2 400 |
15.13 Gebyrregulativ for saksbehandlig av detaljplaner, mindre endringer, dispensasjoner og kosekvensutredninger
REGULERINGSPLANER
Samlet gebyr blir summen av A, B og ev. C. Beregningsgrunnlaget er arealet av planområdet (både over og under terreng) som fremmes til behandling. Gebyret regnes ut fra maks utnyttelse som planen gir mulighet for. Maksimum gebyr skal ikke overstige kr 2 000 000.
A Arealgebyr etter planområdets areal
1.1 For arealer t.o.m. 2 000 m2: kr 61 000
1.2 For arealer over 2 000 m2 t.o.m. 5 000 m2: kr 82 150
1.3 For arealer over 5 000 m2 t.o.m. 10 000 m2: kr 102 670
1.4 For arealer over 10 000 m2 t.o.m. 20 000 m2: kr 136 900
1.5 For arealer over 20 000 m2 betales et tillegg for hvert påbegynt arealintervall
på 1 000 m2: kr 770
B Tilleggsgebyr for bebyggelse
Det skal betales tilleggsgebyr for bebyggelse i planområdet. Både eksisterende bebyggelse som skal bli stående og ny bebyggelse skal regnes med. Det skal betales gebyr for arealer som ligger både over og under terreng. Arealet beregnes i tråd med NS 3940 og skal foreligge ved søknad.
1.6 For hver påbegynt 100 m2 bruksareal (BRA): kr 1 030
C Endringsgebyr
Kommunen kan kreve et tilleggsgebyr dersom:
1.7 forslagstiller fremmer endringsforslag underveis som krever ny førstegangsbehandling:
30 % av gebyr.
Med endringsforslag forstås endringer som ikke krever ny varsling av planoppstart.
D Konsekvensutredninger:
1.8 Ved fastsetting av planprogram skal det betales et tilleggsgebyr som tilsvarer 30 % av satsen
for selve reguleringsplanen, jf. avsnitt 1.
MINDRE ENDRINGER
2.1 Ny atkomst, eller flytting av eksisterende/regulert atkomst, og andre mindre justeringer av plankart og eller bestemmelser: kr 6 600
2.2 For arealer t.o.m. 2 000 m2: kr 23 200
2.3 For arealer over 2 000 m2 til og med 5 000 m2: kr 38 600
2.4 For arealer over 5 000 m2 til og med 10 000 m2: kr 62 000
2.5 For arealer over 10 000 m2: kr 77 360
Tilleggsgebyr
2.6 For saker der kommunen må utarbeide/bearbeide plankart/bestemmelser: kr 4 000
2.7 For saker der kommunen må gjennomføre tilleggshøring: kr 4 000
DELESØKNADER
A. Delesaker/grensejusteringer
Fradeling av ny(-e) tomt(-er) fastsatt i plan.
Opprettelse og endring av eiendom i tråd med plan.
3.1 Per areal som søkes fradelt: kr 9 840
3.2 Ved deling av flere tomter i samme søknad, der delelinje er påtegnet i plan, gis det
50 % rabatt i forhold til pkt 3.1 fra 2. t.o.m. den 10. berørte tomt.
3.3 Gebyrfritt fra tomt 11.
B. Delesaker/grensejusteringer
Fradeling av ny(-e) tomt(-er) som krever endring av plan. For eksempel nye eller endrede tomtegrenser, innregulering av ny/felles avkjørsel eller justering av formålsgrenser. Fradeling av ny(-e) tomt(-er) som krever dispensasjon fra plan.
3.4 Fra første tomt som søkes fradelt og tilleggsareal: kr 23 200
Tilleggsgebyr
3.5 For saker der kommunen må utarbeide/bearbeide plankart/bestemmelser: kr 4 000
3.6 For saker der kommunen må gjennomføre tilleggshøring: kr 4 000
DISPENSASJONER
5.1 Saker som fremlegges for kommunalstyret: kr 23 200
5.2 Saker til administrativt vedtak: kr 9 840
ANNET
Urimelig gebyr
Hvis gebyret anses å bli åpenbart urimelig i forhold til det arbeid og de kostnader kommunen har hatt med saken, eller anses urimelig av andre grunner, kan kommunen v/direktør for By- og samfunnsplanlegging fastsette passende gebyr.
Klageadgang
Gebyrfastsettelsen i den enkelte sak kan ikke påklages der gebyrregulativet følges. Direktørens avgjørelse av søknad om reduksjon av gebyr kan påklages etter reglene i forvaltningsloven.
For utregning av areal, se Norsk Standard NS 3940.
15.14 Avgifter for gravlundtjenester
Det foreslås endringer i festeavgiften for 2020. De øvrige tjenestene forholdes uendret. Festeperioden settes til 10 år.
Formål | Avgiftssatser 2019 (i kr) | Avgiftssatser 2020 (i kr) | |
---|---|---|---|
Festeavgift for urne- og kistegraver | 170 | 250 | |
Kremasjonsavgift utenbys rekvirent | 5 300 | 5 300 | |
Leie av kapell på gravlund til seremoni, utenbys rekvirent | 2 500 | 2 500 |
15.15 Eiendomsskatt
Eiendomsskatt er nærmere omtalt i kapittel 3.7.1. Forslag til endret lovverk medfører at dagens regler for utskriving av eiendomsskatt for de fire ulike eiendomsskatteregimene videreføres i 2020. Dersom Stortinget ikke vedtar lovendringen, bør lokalt forslag endres, om mulig, ved kommunestyrets budsjettbehandling.
Eiendomsskatt i nye Stavanger kommune skrives i 2020 ut i henhold til eiendomsskatteloven (esktl.) §§ 2 og 3, og med bakgrunn i lovforslaget om ny overgangsbestemmelse i eiendomsskatteloven § 13 tredje ledd for sammenslåtte kommuner, som følger:
Overgangsperiode for harmonisering av eiendomsskatten (esktl. § 13 tredje ledd) utsettes påbegynt til år 2021. For 2020 videreføres dermed eiendomsskatten i tidligere Stavanger, Rennesøy, Finnøy og Hjelmeland (Ombo) kommuner slik skatten ble skrevet ut der i 2019:
Utskrivingsalternativer:
- Tidligere Stavanger: fast eiendom i hele kommunen (esktl. § 3 a).
- Tidligere Rennesøy: bare på kraftverk, vindkraftverk, kraftnettet og anlegg omfattet av særskattereglene for petroleum (esktl. § 3 c).
- Tidligere Finnøy: fast eiendom i hele kommunen (esktl. § 3 a).
- Del av Ombo (tidligere Hjelmeland): fast eiendom i hele kommunen (esktl. § 3 a).
Særskilte skattegrunnlag i alle de tidligere kommunene reduseres med to syvendedeler i 2020 (overgangsregel til esktl. §§ 3 og 4 første ledd første pkt.).
Skattesatser:
- Tidligere Stavanger: generell sats 4 promille, sats for bolig/fritidseiendom 3 promille
- Tidligere Rennesøy: generell sats 7 promille
- Tidligere Finnøy: generell sats 5 promille
- Del av Ombo (tidligere Hjelmeland): generell sats 7 promille, sats for bolig/fritidseiendom 2 promille
Bunnfradrag for bolig/fritidseiendom:
- Tidligere Stavanger: kr 400 000 for hver godkjent boenhet
- Tidligere Rennesøy: ikke eiendomsskatt på bolig/fritidseiendom
- Tidligere Finnøy: kr 0
- Del av Ombo (tidligere Hjelmeland): kr 100 000 for hver godkjent boenhet
Fritak i henhold til esktl. § 7:
- Tidligere Stavanger: Bystyrets vedtak (sak 11/05 og 63/07) videreføres for følgende punkter:
- Foreninger, lag og stiftelser som driver religiøs-/livssynsmessig, humanitær, idrettslig og kulturell ikke-kommersiell virksomhet kan få fritak fra eiendomsskatt – § 7 a) – etter søknad
- Fredede bygninger og anlegg i privat eie gis fullt fritak for eiendomsskatt – § 7 b)
- Fritak for Austre Åmøy og ikke landfaste byøyer (bortsett fra Vassøy) – § 7 d)
- Tidligere Rennesøy: ingen vedtak
- Tidligere Finnøy: ingen vedtak
- Del av Ombo (tidligere Hjelmeland):
-det kan gis fritak for eiendomsskatt for eiendom som eies av stiftelser og institusjoner med allmennyttig formål – § 7 a)
-det kan gis helt eller delvis fritak for eiendom som har historisk verdi – § 7 b)
Antall terminer: Eiendomsskatten skal betales over 2 terminer (esktl. § 25) med samme terminforfall som for kommunale avgifter.
Ved taksering og utskriving av eiendomsskatt benyttes tidligere vedtatte skattevedtekter
15.16 Piggdekkavgift
Som et virkemiddel for å forbedre den lokale luftkvaliteten i Stavanger kommune ble piggdekkavgiften innført for første gang høsten 2017. Satsene er fastsatt i nasjonal forskrift. Gebyrene foreslås uendret i 2020.
Piggdekkavgift per bil | 2020 | |
---|---|---|
Avgift per sesong | 1 400 | |
Månedsavgift | kr 450 | |
Dagsavgift | kr 35 | |
For bil med tillatt totalvekt 3500 kg eller mer er gebyrsatsene doblet. |